bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

CHEVELLE EKSTRÖM

Rena borstar

Beauty, Makeup Permalink1
Jag är faktiskt väldigt noga med att rengöra och tvätta mina borstar regelbundet och det är jag glad över. Det finns väl 3 simpla orsaker till varför jag faktiskt priotiterar att tvätta dem och det är:
 
1. Om man hela tiden sminkar sig med smutsiga borstar tillför man hela tiden bakterier till huden vilket resulterar i dålig hy. Rena borstar = renare hy! Enkelt.
 
2. Om man har smutsiga borstar blir sminket väldig sällan jämnt utan ser fläckigt och konstigt ut.
 
3. Om man tvättar borstarna ca. 1-2 ggr/år så måste man oftast rengöra den så pass grundligt att det sliter mycket på hela borsten. Alltså om man inte låter dem bli så smutsiga utan tvättar dem fastän de inte är supersmutsiga så blir livslängden längre. Dåligt förklarat men hoppas ni fattar!
 
Min foundationpensel rengör jag alltid genom att blöta den under vattenkran och sen ''köra runt'' i schampo/tvål tills den är ren och sen låter jag den torka över natten.
 
Puderborstar och ögonskuggsborstar som är av äkta hår ska man inte blöta i vatten om man måste, jag använder mig av kicks rengöringsspray (kostar ca. 6€ och räcker hur länge som helst, tips!) som man bara sprayar på en servett/whatever och kör runt med borsten där. Så enkelt och värt!
#1 - - Anonym:

alltså lämnar det inte av kicks sprayet på borsten efter att man tvättat den med sprayet?

Till top