bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

CHEVELLE EKSTRÖM

How to: fakesår utan latex

Beauty, Tips Permalink0
Igår provade jag för första gången ever att göra ett ''fakesår'' såhär passligt till halloween. Har alltid tänkt att man måste ha massa latex, fakeblod och att det är svårt osv så jag har aldrig kommit mig för att prova. Men ack så fel jag hade, det var superenkelt och man klarar sig bra utan både latex & fakeblod!
 
Dum som jag var så fotade jag inte processen utan tänkte bara att jag ''ska pröva'' och kan fota en tutorial en annan dag. Men det skippar jag så tänker helt enkelt skriva ner en beskrivning så gott det går istället. Hoppas det går bra så också!
 
Du behöver: (Behöver och behöver, detta använde jag men man kan improvisera och använda i stort sätt vad som helst som liknar) Foundation, läppstift i röda toner, ögonfranslim, rött nagellack, bronzer, rouge, lite sämre penslar (vill inte riskera att förstöra favoritpenslarna med nagellack/lim), en pincett, sax, en skruv & wcpapper.
 
Steg 1:Välj ut var på kroppen du vill ha ditt sår, jag tog armen för det kändes som ett bra ställe helt enkelt. Börja med att klippa wcpappret i storleken du vill ha ditt sår, wcpappret är alltså grunden till såret.
 
När du klippt det i passliga bitar så tar du ögonfranslimmet (tror det går lika bra med t.ex erikeeper eller något liknande lim) och penslar på området där du vill ha såret. Lägg sen på pappret och se till så att det är fast limmat ordentligt, kanterna är viktiga så det inte börjar fladdra. Sen repeterar du processen med 3 lager papper. Det ska alltså vara 3 lager wcpapper limmat på varandra, med lim emellan varje lager! Steg 1 done!
 
Steg 2:Nu är det dags att få det vita pappret att se ut som hud, här kommer då foundationen in i bilden. Det var rätt så svårt att få det i samma ton som ens egen hud, eftersom pappret är vitt. Därför tog jag en lite mörkare foundation än min egen hudton och penslade på pappret, man måste helt enkelt experimentera sig fram tills man får det relativt likt!
 
Steg 3:Nu är det dags att få lite textur och göra själva såret. Jag tog saxen och började helt enkelt klippa upp ett hål i mitten (Be careful, klippte mig i armen säkert 5ggr, glömde att wcpapper är tunt.. hehe), använde mig även av en pincett för att riva upp det lite mer. Detta är nog helt enligt ens egen smak hur stort/litet man vill det ska bli, men bara man får till någotslags ''hål'' så är det nog bra! (ni ser ju på bilderna var jag tryckt in skruven, typ så kan det se ut)
 
Steg 4: Dags att få det att se ut som ett sår! Vet inte vad jag ska ge för tips och råd här för vet inte riktigt hur jag själv tänkte, det är nog bara att leta fram alla sminkprodukter som går i rött och försöka kladda dit lite. Jag använde mig mest av ett rött nagellack, tyckte det var ett bra alternativ för fakeblod. Lägg ordentligt med rött inne i såret och på ''sårkanterna'' bara, runtom använde jag mig av lite mörkare produkter för att få det att se ut som lite blåmärken, tillslut tog jag lite bronzer & rouge och blendade ut alltihopa så det skulle flyta ihop lite bättre. Sen är det bara att lägga dit t.ex en skruv eller vad man vill, det blev så mycket häftigare med en skruv än utan!
 
So that's pretty much it, kan tillägga att det såg riktigt bra ut i verkligheten, på bild syns alla kanter osv bättre såklart. När man gör sånahär saker är det bara att lägga igång fantasin och improvisera, det är mycket lättare än vad man tror att göra sånthär. Hoppas ni fick lite inspiration/mer på klart om hur man kan gå till väga, lycka till!
Till top