bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

CHEVELLE EKSTRÖM

Usa/Florida tips

Tips, Usa 2015 Permalink3
Tänkte göra en liten sammanfattning med lite tips av mina egna erfarenheter, vi var ju till Usa/Florida i mars nu iår ifall någon missat det! Here we go:

Vi börjar med det bästa, mat:
 
- Mitt första tips är att skippa allt vad Mcdonals/burgerking osv heter och satsa istället på lokala restauranger. Vi åt på Mcdonalds & Bk kanske 2ggr totalt och det var det vidrigaste jag varit med om, så ofräscha lokaler och båda mina biffar i hamburgarna var rosa/vita.. :-) Dessutom finns det massvis med små och mysiga restauranger istället där man får så mycket bättre service samt mat för några dollar till.
 
- När det gäller att hitta restauranger har jag inte så mycket speciellt att tipsa om, vi hittade massa broschyrer på hotellen som vi bläddrade genom tills vi hittade något vi alla gillade. Annars kan man fråga locals eller t.ex hotellpersonal, de brukar ju ha bra koll iallafall.
 
- En sak som iallafall var vanligt i Florida var massa sånahär små fruktstånd längs vägarna (se tredje bilden) som det oftast bara var en skylt 1km före och då var det bara att svänga in! Jag och mamma blev skittaggade när vi fick syn på alla dessa skyltar och blev superglada, de sålde massor med frukt och grönsaker och det kändes så himla exotiskt och coolt. Rekommenderar verkligen om ni ska till florida!
 
- När det gäller maten i butikerna är kan jag inte uttala mig så mycket (syftar på mat man lixom lagar själv om man har tillgång till kök) eftersom vi inte hade möjlighet till att laga egen mat vilket var synd, skulle ha varit intressant att pröva! Snacks, drickor och sådant köpte vi dock väldigt mycket av och provade massor med olika sorter, överlag tycker jag att godiset inte alls var så gott som jag hade trott, chipsen smakade också sämre än här hemma. Kex och drickor i alla dess former däremot var riktiga fullpoängare, och glass! Ben&Jerrys för ca. 3$, superbilligt ju.
 
- Hotellfrukost är inte alls vanligt i Usa och ingår oftast inte. På ett av våra hotell ingick det men man skulle lika bra ha kunnat skippa det, konstigaste frukosten ever faktiskt. Dock är det väl såhär en typisk amerikansk frukost ser ut, våfflor med smör och sylt, massa sött bröd(?), sockrade flingor osv. Socker så det stog ut genom öronen, kan meddela att jag lätt skulle ha bytt ut det mot gröt och reissumies. Hehe.

Shopping:
 
- I Usa är butikerna nästan aldrig ''skillda'' utan allting är i köpcenter aka. malls. Alltså det är väldigt sällsynt att butikerna ligger en och en som t.ex i Vasa utan allting är under samma tak om ni förstår! Malls finns typ överallt, vissa mindre och vissa större. Det löns verkligen att googla vilket mall som ligger nära där man ska bo, kolla vilka butiker som finns där osv så man är lite förberedd.
 
- Om jag ska tipsa om mina favoritbutiker så är det: Forever 21, Charlotte russe, Ulta, Sehora, Macys, Footlocker, Styles, American Eagle & Bath and bodyworks.
 
- Om man ska köpa smink så är det ganska utspritt om man ska köpa både high-end och drugstore smink så man måste besöka flera olika butiker innan man hittar alla märken. Det jag menar är att på drugstores (matbutiker) hittar man märken som Loreal, Maybelline, Milani, Physicans formula, Nyx, Wet 'n' wild osv och  ska man ha märken som Too faced, The balm, Benefit, Tarte osv så ska man leta sig till antingen Ulta eller Sephora. Mac smink hittar man endast i Macs egna butiker som oftast ligger inne i en ''departmentstore'' (t.ex Macys) och där har dom en monter som ser ut ungefär som Mac inne vid Stockman i Helsingfors. Lite råddigt men kanske ni förstod!
 
- En annan sak som jag inte visste före vi åkte dit men märkte när vi väl var där och shoppade är att det kommer på taxes på nästan alla priser när man handlar. Så står det att en produkt kostan 15$ på prislappen så kommer det kosta någon dollar till i kassan, vet inte alls hur många procent som kommer till men en liten summa får man vara redo att betala extra.
 
- När det gäller kundbetjäning så hade LUSH den allra bästa betjäningen av de butiker jag var in till och sämst hade tyvärr Mac & American Eagle.


Denhär kategorin blir lite flummig eftersom det är väldigt varierande saker ''to do'' beroende på vart i Usa man är. Så vi döper om denna kategori till Övrigt!
 
- Att hyra bil är ett måste. Kanske inte om man är i New york men jag tror nog man behöver bil i typ resten av Usa om man vill få ut det mesta av resan. Hela samhället är uppbyggt på att man ska ta sig fram med bil (t.ex så finns det väldigt glest med övergångsställen så man får springa över gatan med livet som insats) Att roadtrippa på massa små vägar var så sjukt roligt och mysigt i Florida, man fick se mer av den ''riktiga'' sidan av delstaten och inte bara turistorter och så.
 
 - En sak som jag också kan rekommendera är att faktiskt åka på turistattraktioner. Visst finns det vissa som är väldigt överskattade och tar överpris men de flesta turistsaker är ju faktiskt det av en orsak, för att det är en häftig upplevelse. Så ge det en chans iallafall och åk en guidad tur eller till någon ställe som är hypat.
 
- En sak som jag tycker är ett måste är att besöka någon av de stora varuhusen såsom Walmart, Target osv. Det är en upplevelse i sig! Det finns allt och lite till där, verkligen. Har man tid på sig får man lätt 3h att gå på Walmart. En kul grejj är även att när man är i kassan så packar kassören ner sakerna i påsar åt en färdigt, man behöver inte göra det själv, så ovant men lite roligt. Dessutom om man köper ca. 10 saker får man inte 2 fulla påsar utan istället typ 10st påsar med skitlite saker i. Don't understand why. But that's how it works.
 
- En annan sak man ska vara beredd på (speciellt som finländare) är gästvänligheten. Det låter kanske inte så konstigt men det är verkligen så annorlunda än hur det är här, där säger dom inte ''hello'' när man kommer in i en butik utan det är mera som '' Hiiii dear how are you feeling today? '' Tog ett tag innan jag förstod att man ska bara svara '' Hi, thanks i'm good'' istället för typ '' Well hello, my throat hurts and i'm a lil bit tired'' hahah nej okej men ni fattar pointen.
 
- Sist men inte minst är en viktig sak som man inte får glömma, dricks! Det är ganska klurigt dethär med dricks i Usa, man ska dricksa för nästan allting vilket var lite svårt att komma ihåg eftersom det inte är så i Finland. I Usa ska man iallafall i regel alltid ge dricks när man blir betjänad. Så på restauranger där de har servitriser, på flygplatsen om man får hjälp med väskorna osv. Det är ju väldigt viktigt att man ger dricks eftersom de oftast har lägre löner just därför för att det är meningen att de ska på dricks, så tänk på det!
#1 - - Kourtney:

Mat/köpa mat kan jag rekommendera Whole foods om man vill ha bra, fräsch mat! Walgreens har det mesta också.

Jag håller med om kundservicen på Lush!! Tio poäng!

Svar: Ja! har hört så mycket bra om whole foods men vi hittade inget där vi var tyvärr, blev så besviken haha :( kram!
Chevelle

#2 - - Ninni:

Vilken bra guide! :)

#3 - - Emmelie :

Åhh sjukt bra tips!! :)

Till top