bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

CHEVELLE EKSTRÖM

VÄRLDENS GODASTE SOPPA

Everything Permalink1
Denna soppa är en av mina absoluta favoritmaträtter, äter den åtmistone 1 gång per vecka haha.. Den är så himla enkel att laga, smakar som en dröm, är rätt så billit och som pricken på i även hälsosam. 
 
Det du behöver för 1-2 portioner är: 4 morötter, en halv hackad lök, röda linser (går utan), creme fraiche och grönsaksbuljong.
 
 Börja med att lägga lite smör i kastrullen och fräs löken tills den blir lite mjuk.
 
 Medans det puttrar brukar jag skära upp morötter i små skivor.
 
 Lägg vatten i kastrullen och släng i en grönsaksbuljong, morötterna och linserna. Jag brukar lägga i ordentligt med linser eftersom dom innehåller bra med protein och annat bra vi behöver. Dom smakar ju inget speciellt så om någon är skeptisk över smaken så behöver du inte oroa dig över det!
 
 Låt det koka en 10-15min (beroende på hur stora morotsbitarna är) eller tills morötterna har mjuknat och linserna blottnat upp och blivit nästan transparanta, då är det dags att ta fram stavmixern och mixa allt till en pure! Jag brukar hälla bort lite av vattnet före jag mixar, annars blir soppan nästan för lös. Krydda efter smak, jag brukar köra på salt & peppar, chili & vitlök!
 
 Voila! Enkelt som bara vad och tar max. 30min att göra. På med en klick creme fraiche och örtsalt and you're good to go! 
 
Lova mig att prova denna soppa, jag kan nästan garantera att de flesta gillar den. Perfekt mat för studerande, billigt och man kan göra i en stor kastrull och värma i flera dagar! Så där har ni receptet på min älskade morotssoppa<3
#1 - - Hemma Hos Felicia:

Jag har gjort en likadan, dock hade jag också i lite ingefära och det blev supergott!! :D

Till top