bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

CHEVELLE EKSTRÖM

IT'S THAT TIME OF THE WEEK

Beauty, Tips Permalink2
I've got a confession to make: Jag är rätt så trög när det gäller att tvätta mina sminkborstar och penslar. Tyvärr. Eller jag vet inte riktigt vad som händer, men jag glömmer som helt enkelt alltid bort hur länge sen det är jag har tvättat dom åså tänker jag bara ''jaa men jag gör det om någon dag'' och huxflux så har det gått 3 veckor sedan senaste tvätten. Borde verkligen föra in det till en rutin att t.ex ALLTID tvätta dom på typ måndagar, det tar ju faktiskt inte alls länge.
 
Det finns ju lite olika riktlinjer om hur ofta man egentligen skulle behöva rengöra borstarna, vissa säger åtminstone varannan vecka, andra påstår att en gång i veckan är obligatoriskt osv. Lite oklart detdär men jag röstar nästan för att någonting där emellan är passligt, alltså att man MAX låter det gå två veckor mellan tvättarna, men gärna tidigare. Beautyblenders & sminksvampar ska man helst tvätta efter/före varje användning, jag tvättar alltid före jag sminkar mig. Skulle ju säkert va bättre att tvätta dom direkt efter att man sminkat klart sig så inga bakterier hinner börja gro men jag skulle nog typ aldrig hinna tvätta dom efter så jag kör på före istället.
 
Här är några orsaker/skäl till varför det är så viktigt att rengöra borstarna;
 
1. Bakterierna - Do I even have to say more? Blandningen av sminkrester, oljor från hyn och döda hudceller som samlas i borstarna skriker ju bara bakterier om sig. Kan ju ta mig själv som exempel, alltid när jag får någon finne funderar jag hur länge sen det är jag rengjort borstarna och konstaterar att det är länge sen. Alltid! Det kan ju inte bara vara ett sammanträffande?
 
2. Jämnare applicering - När borstarna är fulla med skit så tas inte produkten upp lika mycket på alla ställen i borsten (if that makes sense) vilket resulterar i en ojämn sminkning. Märker själv superstor skillnad, sminket blir så mycket finare och jämnare med fräscha borstar.
 
Det blev bara två orsaker men de borde iallafall vara enough för att få er att bli lite aktivare med rengöringen ;)
 
Vad ska man rengöra dom med då? Det var en bra fråga, jag använder mig av 3 olika produkter:
 
1. Diskmedel blandat med olja - Denna blandning tvättar jag alla mina syntetiska borstar samt beautyblenders med. Tycker det fungerar riktigt bra, diskmedel är det ultimata till borstar med syntethår.
 
2. Ett milt schampo - Till borstarna med äkta hår använder jag alltid schampo, diskmedel sliter lite mer på håret när det är äkta så t.ex babyschampo är riktigt bra istället.
 
3. Spraycleanser - Har även en sprayrengöring från Kicks som jag brukar använda mellan tvättarna, sprayar bara lite av det på ett hushållspapper och ''kör runt'' borstarna tills det inte kommer mer produkt ur dem. Riktigt bra nödlösning och det innehåller även desinficeringsmedelsom är bra mot att döda bakterierna.
 
När borstarna är nytvättade och ännu lite våta är det viktigt att lägga dom på tork på rätt sätt. Jag viker alltid en handduk på sättet som ni ser på bilden här under, när man lägger borstarna att ligga sådär med skaftet uppåt förhindrar man att det kommer vatten in i hårfästet vilket i sin tur skulle göra att limmet kan lösas upp och hårstråna lossnar, det vill man ju kanske inte speciellt om man har lite dyrare borstar.
 
Beautyblenders är det viktigt att låta lufttorka, tryck INTE in dom i någon låda eller burk/whatever när dom är våta, isåfall har ni nog en mögglig svamp inom snart framtid vilket inte heller är så himla fräscht.
 
Så nu har ni fått en liten tvättkurs till era sminkborstar, tror jag ska införa ett litet nyårslöfte i efterskott att börja tvätta borstarna varje måndag haha. Får se hur det går men ska faktiskt göra mitt bästa för det är somsagt så himla värt.
 
Mina borstar är mestadels från Real techniques (syntet hår) & Youngblood (äkta hår), två riktigt bra märken! ♥
#1 - - Hanna Westman:

Riktigt snygg blogg du har :D

#2 - - Mima:

Nemen tack för tipsen! Endel av mina kompisar brukar fråga hur man skall rengöra sina borstar- alltså med vilka medel och jag brukar säga att det ju faktist finns brusch-cleansers att köpa men det är ju ganska dyra om man kan använda sånt man har hemma! :) Jag har läst nånstans att man kan använda intimtvål- tror du det stämmer? Dom är ju milda så jag tror det skulle kunna funka...

Till top