bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

CHEVELLE EKSTRÖM

SAMBOLIV OCH HOW TO SPLIT

Everything Permalink1

Nu har jag och pojken min varit sambos i två månader ungefär, jag lovade att ge en liten update när vi bott ett tag så jag tänkte dela med mig lite av hur vi helt enkelt delar upp allting och vad största skillnaden på att va sambo eller i ett förhållande är!
 
Om vi börjar med hur vi splittar saker och ting gör vi ungefär såhär: hyra, elräkningar, försäkringar splittar vi direkt 50/50 på. Det känns som det självklart bästa, rättvisaste och självklaraste alternativet. När det kommer till mat delar vi upp det mesta varje gång vi är och handlar, vi tar antingen varsin korg eller så tar vi en korg och delar upp det någolunda 50/50 vid kassan. Tycker det fungerar riktigt bra faktiskt, vet att vissa par t.ex överför en viss summa per månad var till ett gemensamt matkonto men jag tycker det känns lite smått krångligt. Speciellt eftersom jag och J har lite olika koster. Han är glutenintolerant så vi äter ju inte samma bröd eller något, och jag köper ju en hel del saker som han verkligen inte vill äta så därför tycker jag det är helt smidigt att vi betalar för våra egna saker i första hand och sen resten såsom smör, ost, grönsaker och allt annat delar vi då upp. Så det systemet kör vi med!
 
Angående skillanden på att bli sambos från att ha varit i ett förhållande tycker jag faktiskt inte var så märkbart stor förändring. Låter kanske konstigt eftersom vi förut såg varanda nästan endast på helgen och nu har vi varit med varanda varje dag i två månader haha.. En viktigt sak enligt mig när man flyttar ihop är iallafall att man är noga med att ge sig själv egentid och våga va ifrån varanda en stund. Vi jobbar ju båda hela dagarna så vi ser ju oftast inte varandra mellan 07-17 så på kvällarna när vi kommer hem vill man ju ses eftersom man inte sett varandra på hela dan. Men jag tycker ändå att det är viktigt att man vågar sitta i varsitt rum ibland och göra olika saker, annars tror jag man lätt ryker ihop tillslut. Enligt mig är det nog viktigt att va ifrån varandra nu som då så man också känner att man saknar den andra ibland. Men det är ju bara min åsikt, alla par är ju olika! Kramis<3
#1 - - DanielasDagbok:

Vi gör helt lika som er, har funkat bra för oss i mer än två år :)

Svar: Oj va kul! Å skönt att hör att he ha fungera i längden fö nån annan också, tror no vi fortsätter i sama spår😄👏
Chevelle

Till top