bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

CHEVELLE EKSTRÖM

ATTRAKTIONSLAGEN

Everything Permalink4
Idag ska jag berätta om något som jag tycker är väldigt spännande, tror stenhårt på och har egen erfarenhet av, nämligen attraktionslagen. Vissa av er kanske har hört talas om det förut, det har cirkulerat lite inlägg om det i finlandssvenska bloggvärlden på senaste, t.ex Henrietta skrev ett riktigt bra inlägg om det nyligen!
 
Kort och gott går det ut på att man attraherar saker till sig med tankens kraft. Lite flummigt och jag var jävligt skeptisk först och tyckte det osade lite hokus pokus över det hela men det fick jag ta tillbaka senare när jag insåg att det verkligen fungerade.
 
Praktiskt sätt ska man alltså tänka saker man vill ha eller göra, vi säger att jag vill ha mitt drömjobb. Då ska jag tänka och visualisera mig själv när jag sitter där på mitt drömjobb och jobbar med det, riktigt tänka hur det känns och se framför mig hur jag sitter där. Det är lite det som är grejjen att man måste visualisera att man har nått målet, inte bara tänka ''ååh hoppas jag får jobbet någongång'' utan man SKA tänka att man har fått det. Jag har faktiskt 3 exempel där detta har hänt mig det senaste 2 åren och det är riktigt häftigt när jag tänker på det, så här kommer 3 händelser ut mitt liv när jag har attraherat till mig saker/händelser:
 
1. En resa till Florida - För två år sen gick jag runt dagarna i ända och tänkte hur sjukt nice det skulle vara med en solsemester, har alltid varit intresserad av Usa och Florida så jag googlade sjukt mycket om Florida och sökte på olika stränder, städer och bara såg framför mig hur jag gick där på stranden, shoppade på Forever 21 och åt på Dunkin donuts. Ca. 2 månader efter, en kväll i September ropade pappa att jag och min bror skulle komma ner till vardagsrummet för vi skulle ha ett litet familjemöte, ''joo.. vi ha fundera lite om vi sku far ti Florida, va tror ni om he?'' sa han. Ni kan ju gissa chocken jag fick när den meningen kom ur hans mun. Exakt det jag hade drömt om skulle bli verklighet! Nu kommer säkert 90% av er tänka att det var en tillfällighet och ja, det är det väl ingen som vet men vad är oddsen på att det faktiskt inträffade? Jag tror verkligen att attraktionslagen fungerade här.
 
2. En intervju i Vasabladet - När jag började med youtube minns jag att jag tänkte ''jag ska hålla på så länge så att jag blir intervjuad av Vasabladet'', tänkte lixom ut hur jag sen stolt skulle ha ett reportage att rama in och lägga på en hylla i mitt rum, funderade ut vad jag skulle svara på diverse frågor osv. Och i början av Juli fick jag ett meddelande på Facebook av en som ville intervjua mig till Vasabladet om min kanal. Alltså så sjukt egentligen? Nu har jag min ram med reportaget i som så fint står på byrån.
 
3. Jag blev Årets youtuber på galan - Detta är typ det sjukaste av dem alla. Också i våras när jag startade min kanal tänkte jag för mig själv, tamefan jag ska bli årets youtuber och därmed basta. Visste lixom inte ens om det skulle finnas en sån kategori men jag var bara så jävla säker på att jag ska vinna, haha. Tiden gick och i höstas när kategorierna släpptes fanns Årets youtuber med, jag blev nominerad och jag vann. Gick lixom runt i ett halvår och visualiserade hur jag gick upp på scen och tog emot mitt pris. Hur förklarar man det? Det kan ju inte bara vara en tillfällighet? Eller? Jag tror inte det, tredje gången gillt som jag har gjort allt enligt attraktionslagens regler och det har slått in.
 
Alla dessa tre gånger har jag inte sagt åt någon det jag har tänkt, vissa säger ju att man även ska säga högt det man önskar men jag har ju mer eller mindre hållit det hemligt. Jag tycker verkligen det är sjukt intressant och tror faktiskt att det ligger någonting i detta. Såklart är det ju inga mirakel som kan ske men tror mer att man lixom ökar chanserna väääldigt mycket. Svårt att förklara och sätta ord på detta men grejjen är helt enkelt att man ska fokusera på det positiva och inte lägga ner en endaste tanke på negativitet. Hannalicous har också skrivit ett inlägg om det där hon förklarar ganska bra!
 
Så vad tror ni? Är det bara tillfälligheter att dessa saker hände mig eller kan det faktiskt ligga något i det? I would love att höra era åsikter och hur ni resonerar!
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Intressant :-)

#2 - - Yvonne:

Jag är skeptisk. Visst tror jag på att det är bra att sätta upp mål och tro att man kan nå dem, och att jobba aktivt för dem, men...
Om attraktionslagen skulle fungera i alla lägen, skulle det väl inte finnas människor som är olyckligt kära, ofrivilligt barnlösa eller sjuka? Det blir liksom så orättvist om folk börjar tänka att de inte har tänkt tillräckligt på den de är olyckligt kära i, eller på att de ska kunna bli gravida, eller på att de ska bli fria från sin cancer...
Jag skrev om det en gång för rätt länge sen, men eftersom jag varit så dålig på att kategorisera mina inlägg lyckas jag inte hitta det nu. Bara ett annat där jag också nämner saken och varför jag inte riktigt tror på den: https://ynasman.wordpress.com/2013/12/11/lasupplevelse/

Men jag missunnar verkligen ingen att nå sina mål och tro på sina drömmar, det är mera så att jag tänker på dem som INTE uppnår det de verkligen längtar efter <3

#3 - - Sandra Emilia:

Absolut tror jag på detta (gällande de flesta saker iaf)! :) Kanske inte helt det där med resan det kanske mer var en ren slump men absolut det där med VBL och youtube! :) Tror man på detta kämpar man hårdare och då får man sin belöning :)

#4 - - Henrietta:

Tycker det är så otroligt intressant att höra historier om saker folk har attraherat till sig! Jag märker såååå ofta att jag pratar om en viss person och sedan just då skickar dom ett meddelande/ringer till en/går mot en på gatan, så häftigt!

Till top